Assalamualaikum sahabat dsantai.. aduhh.. penat buang sawang kat blog nih... Alhamdulillah hari baru free sket.. keje semua dah settle.. anyhow.. sekarang dok sibuk tengah buat persiapan menyambut kelahiran portal pertama yg ana buat... www.rakanusrah.com mungkin ada yang tertanya...

nak buat ape buat portal... blog ni pon jarang ekau menulis...
sebab eden malas menulis la maka eden buat portal ni.. biar ekau pulak menulis... ponat tau tak?.. hehehe..

kalau ada masa... pi la jengan portal tuh.. nak kutuk ke nak hape ke.. sile.. sile... opsss.. terlajak plak.. ni ha... macam yang ana janji arituh nak kongsi satu lagi modul... modul yang sangat sesuai nak kasik orang nangis.. Modul MurahBasah!

eh murahbasah? bukan muhasabah ke?

same jerk... program untuk bagi peserta2 basah dengan air mate..

Ooo...

Modul ni adalah perkongsian yang kedua dari sahabat dsantai.. mekasih den ucapkan kat serikandi (bukan nama sebenar)

Uiks? macam citer kisah benar dalam TV la plak... bukan name sebenar..

dah... dah.. ekau jangan dok ngarut.. meh kita tengok penjelasan pasal modul nih..

modul ini "hampir sama tapi tak serupa" dengan modul yang Murahbasah yang ana selalu guna untuk program bersama pelajar2 IPT. cuma ada beberapa perbezaan perjalanan "drama" tersebut. Ni antara rakaman program Kem Rekreasi Minda yang ana anjurkan untuk politeknik johor bahru. Modul ni ana akan kongsi nanti insyaAllah!

bile?
entah!


Lagu latar belakang oleh Kumpulan Nasyid Aeman: Buatmu Ibu



Ok seterusnya jom kita tengok modul yang dikirimkan oleh sahabat dsantai kali ni..

Peralatan: Pen/ Pensil, Kertas A4, PA System, Lagu Aeman; Buatmu Ibu, Lagu Kitaro
Masa: +- 1 Jam

Assalamualaik W.B.T..salam ukhwah..kaifah haluk?..diharap ust dalam Perlindungan dan Rahmatnya dan dipermudahkan urusan..kali ini ana ingn berkongsi lg sebuah modul(agak menarik kot)..bak kate pepatah ust....sharing is caring... ana minat lawati blog2 yg membaikpulih dan membina ni..cnthnye blog ust,satuperkongsian-ust fauzi, inijalanku-ust halim dan mcm2 lg..


sebelum tu ana ingin menerangkan tentang modul ni..modul ni berkisarkan tentang ibu,tapi boleh gak dtukarkan untuk bapa,,tak lame lg kite akan menyambut hari bapa..modul ni digunapakai untuk muhasabah diri bagi peserta pada minggu orientasi atau minggu suaikenal(ketika ana dikolej dulu) ..tujuan modul ni ialah untuk mengingat para peserta motif merrka datang (belajar) dan menaikkan semangat mereka.

terus kepada modul..contoh peserta ialah kalangan pelajar kolej yg baru daftar...modul ni dijalankan malam kedua..kebiasaannya..

Para fasi plak dibahagikan kepda dua team..team pertama membawakkan "watak panas" dan team kedua membawa "watak sejuk".. Watak sejuk ialah watak memujuk manakale watak panas adalah watak marah.. watak2 ini akan membantu ketua fasi ketika sesi "membasuh" para peserta

Assalamualaikum semua...

Waalaikumsalam... Jawab peserta agak lemah

eh... macam orang tak makan setahun jek bunyinyer... ngomel Ketua Fasilitator

Assalamualaikum semua!!! Ketua Fasi sekali lagi memberi salam

Waalaikumsalam warahmatullahiwabarokatuh! Bergema suara para peserta memenuhi dewan.

Ha... macam tu la anak bapak... ini tidak... lembik dek dek jerk..
Ketua Fasi memuji-muji peserta.

Baik... macam mana hari kedua kat kolej ni? best tak?

Bestttt!!! jerit peserta kegirangan

Bagus.. ada sapa yang rasa tak best...? saya nak hantar balik sekarang?

Tak de..

Makan cukup?

Cukup... tido jerk tak cukup...

Biasa la time program tido memang tak cukup... nak cukup tido balik umah la ye..

Mandi pon tak cukup.. terdengar suara protest dari peserta

Mandi tak cukup? OOoo patut la bau hanget semacam jerk.. biasalah.. time program kita memang macam tu... program ni nak uji sama ada kamu boleh adapt tak dengan suasana dan tekanan... ni baru siket neh..

Baiklah... sapa tahu 15 haribulan jun hari apa?..

erm.. hari ahad..

Ye memang hari ahad... tapi apa peristiwa yang berlaku pada 15 jun?
para peserta menggaru-garu pelipis yang tidak gatal... juga kelihatan ada diantara mereka berbisik-bisik.. peristiwa ape ye?.. entah la..

Tak tahu?... isk isk isk..

Hari Bapa...
terdengar laungan kecil dari penjuru dewan..

Ye betull... hari bapa..


Sapa panggil bapak dia dengan gelaran bapa angkat tangan?

Kelihatan beberapa orang peserta mengangkat tangan..

dengan panggilan ayah?

Kelihatan ampir separuh dewan menganggkat tangan..

Daddy?

kelihatan beberapa orang mengangkat tangan.. tak kurang yang mencebih dan menyorak..
daddy konon! ceh.

Baiklah... kamu semua sayang tak bapak atau ayah anda?

Sayang.....
Gemuruh suara para peserta

Sayang banyak mane?


Banyak banyak la...

Yerlah banyak mane?

Banyak.. banyak... seluruh alam...

Baik, kalau sayang.. semua ikut cakap saye, ulang apa yang saya cakap... boleh...

Boleh..

Awak... awak...
suara ketua fasi mengada-ngada
awak... awak...
lunak suara peserta mengikut ketua fasi.

Tak cukup manja... sekali lagi...
awak.. awak...
Peserta:awak... awak..

Ketua Fasi:awak tahu tak...
Peserta:awak tahu tak....

Ketua Fasi:kite sayang mak ayah kite....
Peserta:kite sayang mak ayah kite...

Ketua Fasi:sayang banyak-banyak tau wak...
Peserta:sayang banyak-banyak tau wak...

Ketua Fasi:Kite nak peluk derang....
Peserta:Kite nak peluk derang....

Ketua Fasi:kite nak cium...
Peserta:kite nak cium...

Ketua Fasi
:sayang.... mak ayah kite...
Peserta:sayang.... mak ayah kite...

Ketua Fasi
:Muahhh..
Peserta:Muahhh..

HIsssss!! boleh tahan jugak gatal antum semua yek! Ketua Fasi menyakat peserta...
Ada diantara peserta terbahak-bahak... tak kurang yang menelan air liur..


Ok baik.. sekarang saya nak kamu keluarkan kertas dari fail kamu dan sebatang pen.

Para peserta bangun mendapatkan fail masing-masing... setelah mendapatkan pen dan kertas.. mereka kembali duduk di tempat masing-masing.

Dah sedia semua?
Dah...
Baik... sekarang saya nak kamu semua lukis gambar wajah ayah kamu...
ala... tak reti lukis la...
Tak pe... tak semestinya kena lukisan cantik... just gambaran pon dah ok... yang penting ia menggambarkan identiti ayah / bapa kamu.. kemudian tuliskan kata-kata atau amanat ayah kamu ketika kamu di terima masuk ke sini... saya percaya pasti ada ucapan, nasihat atau kata-kata yang di lafazkan kepada anda... dan juga janji anda kepada bapak anda

Para peserta pun memulakan aktiviti melukis wajah ayah mereka... aktiviti ini diiringi dengan muzik latar belakang kitaro.. terdapat riak-riak wajah gembira, kaku, malu, pilu di wajah para peserta.

setelah para pserta siap melukis..

Baiklah... dah siap?
Dah...

Baik.. sekarang saya nak kamu semua.. cuba tengok gambar yang kamu lukis tuh... cuba renung lukisan tu.... kemudian cuba bayangkan wajah mak dan ayah awak sedang tersenyum melihat awak...

Bayangkan kedutan di alis pipi mak dan ayah awak...
Bayangkan kasarnya tangan ayah..
Bayangkan betapa bersihnya wajah ibu dan ayah awak..

Ketika saat ini lagu latar belakang di mainkan.. antara lagu yang sesuai; lagu kitaro,

Sekarang... bayangkan anda sedang berbicara dengan mak dan ayah anda... katakan pada mereka anda sayangkan mereka... kasihkan mereka... anda rindukan mereka...

Kelihatan para peserta agak sayu... ada yang menitiskan air mata...

Sekarang saya nak awak ikut saya.. Lantas dengan perlahan ketua fasi merenyukkan sekeping kertas putih di tangannya kemudian mencampakkan ke hadapan.

Deruan air mata dan esakkan tangisan semakin jelas kelihatan.. kelihatan ada peserta sambil menangis merenyukkan kertas tersebut dan mencampakkan kertas tersebut... ada yang hanya sekadar merenyukkan kertas tersebut... ada yang hanya mampu menangis sambil menatap kertas yang terlukis gambar dan mak dan ayah mereka

Ha... yang dah renyuk tu buat apa lagi.. campak ke hadapan! yang tak renyuk tu renyuk sekarang... cepat! tiba-tiba suara ketua fasi mula meninggi.

Eh... masih ada yang tak faham... renyuk cepat... fasi tolong saya.. suruh yang tak renyuk tu renyuk cepat... jangan bagi saya naik angin

Maka fasi mula mengambil peranan..

Alah.. renyuk jer.. tu bukan gambar mak dan ayah awak... kang ketua fasi marah.. akak tak tau.. Fasi cuba memujuk peserta merenyukkan kertas tersebut.

Eh.. anta dengar tak arahan ketua fasi.. renyuk... dengillah awak ni... tah tah.. ni gamaknyer sikap awak ngan mak dan ayah awak..? degil! hisss!!! Suara Fasi membingit di suatu sudut yang lain.

setelah kira-kira 10-20 minit provokasi... lampu dewan pun di padamkan..

Kemudian, kedengaran suara latar belakang menceritakan tentang kisah anak derhaka..
Setelah cerita tamat... para fasi bersama-sama dengan peserta... cuba memujuk peserta...
pastinya saat ini para peserta dibasahi dengan air mata... esakkan seorang anak rindukan mak dan ayah...

Lagu Aeman; Buatmu Ibu mengiringi tangisan para peserta... seterusnya lagu teman sejati di mainkan bagi meredakan ketegangan antara fasi dan peserta... para peserta berpelukkan antara satu sama lain.. bahu membahu... mengikat janji akan mengasihi, menyayangi dan menghormati ibu dan ayah mereka selain berjanji akan belajar bersungguh-sungguh demi membela nasib orang tua mereka.

Tamat.

p/s Ketua Fasi memberi rumusan mengenai slot yang telah berlaku.



Catatan:
Kertas dan pensel di bekalkan kepada peserta. Lebih baik taruk dalam fail awal-awal.
Fasi jangan sentuh atau guna bahasa kesat pada peserta.
Sekiranya ada peserta melawan (secara kasar) jangan tambah profokasi.

Ok... setakat ini sajelah modul kali ni.. owh terlupa... kisah mengenai anak derhaka tu.. pepandai la sahabat2 dsantai reka sendiri.. kalau gamak tak tahu... ana akan kasik skrip pentomin tuh kat sahabat-sahabat dalam posting akan datang... bile? Wallahualam... ingat kan ana kay... Wassalam. eh.. lupe satu bende lagi...

Tak faham or inginkan penjelasan lebih lanjut mengenai modul ni... tulis di bahagian komen ye.. dan jangan lupa tuliskan sekali ape yang tak faham tuh... agar senang ana menjawabnye.. juga terima kasih kepada serikandi yang kongsi modul ni... harap-harap olahan cerita ana ni kene lah ye dengan modul yang cuba di kongsikan... kalau tak kene pun buat-buat kene lah ye.. Wallahualam.
4 Responses
  1. mawaddah Says:

    sebaik2 muhasabah n tazkirah ialah dgn mengingati mati...


  2. betui tuh... sebaik2 motivasi :)


  3. muslimah Says:

    assalamualaikum....boleh tak ana nak kisah anak derhaka tu? ana tak pandai nak reka sendiri...maaf.


  4. Tanpa Nama Says:

    Salam..mohon izin copy paste ya.shukron...


Catat Ulasan