Ha.. ape cer hari nih?
Suami terlampau
Humak aih... canggih tul tajuk dia..
Ape cer?
Citer laki bini dalam kelambu daa..
Aik? tu pun masuk surat khabar?
tah la sapal...


Kekadang pelik jugak bile baca surat khabar. Sebab ada kalanya macam baca majalah hiburan yang sarat dengan gossip cam urtv, mangga, hai, hoi, kaki gossip, suke pecah belah keluarga orang, dan majalah-majalah hiburan yang sewaktu dengannya.

Surat khabar ni umumnya bukan sahaja dibaca oleh sesetengah golongan sahaja.. tetapi semua lapisan masyarakat, le nih.. bebudak pon kene bawak surat khabar ke sekolah. Ade sesi membaca surat khabar tuk dibuat summary (ringkasan) atau karangan berbentuk laporan, berita dan sebagainya.

Rase-rase la.. kalau bebudak bace la... bende yang belum sepatutnya dia tahu cam ne?


Cikgu.. ******* tuh ape ek?
Err.. gi tanya cikgu sains..

Cikgu.. ******* tu ape ek?
******* tu.. err anu.. anu... eh kerje sekolah yang saye bagi semalam dah siap ke belum?
alamak!
Kesian kat cikgu-cikgu kat sekolah terpaksa pikir cam ner lah nak jawab soalan-soalan samasop berputar tuh! Salah jawab kang.. di tanya lagi.. adeh.. pening.

Tu kire ok la lagik.. ade akhbar-akhbar yang menyajikan hal-hal rahsia dalam rumah tangga sebagai bahan berita untuk tatapan umum. Hiss.. ape da.. hal dalam kelambu rumah orang di buat citer. Kalau orang sensasikan hal rumah tangga kita cam ner la ek?

Ade surat kobar yang menyajikan bende2 yang pastinya akan menjadi perbualan umum tanpa memikirkan adakah wajar topik dan berita tersebut diketengahkan kepada umum.

"Suami bernafsu kuda, Mahukan (*&^% 18 kali sehari"
"Isteri disimbah asid gara-gara menolak *%*O@%^"

Hal rumah tangga orang bukanlah bende yang sesuai diberitakan dan dijadikan perbualan. Nak kate nak bagi iktibar kat orang ramai tak jugak.. siap taruk gambar muke beso2.. siap name penuh dan lokasi.. tu mengaibkan namenye. Pembace-pembace surat kobar ni pulak ade sesetengahnye mengalahkan ahli parlimen. Bile ulas satu-satu isu siap menyumpah seranah dan sebagainya.

*^^&*%$#@!!!!

Surat kobar ni pun kekadang x leh pakai gak. ade bende-bende yang belum sahih tentangnya.. dah pon di siarkan. adapulak yang siap menambah2 mengenainya.

Sheikh.. mana enta tahu?
Ana tau la sheikh.. citer ana besa masuk dalam surat kobar.
Wah femes la enta.. siap surat kobar tulis pasal enta?
hiss bukan femes la.. pasai ana kene rompak itu hari..
ooOo..
Tau dak.. lain ana cakap,. lain ditulisnye.. bile ditanya.. katenye "nak bagi sedap ayat" ceh.. mujur ana nih bukan artis.. kalau tak.. dah lame kene saman nih!
Hehehe.. sabo sheikh.. sabo.. kekeke
Hehehe...

So ana ingin berpesan kepada pembaca2 surat kobar..termasuk diri ana yang faqir ini sendiri, janganlah mudah mengulas satu-satu isu.. berhati-hati.. takut apa yang kita dok ulas tu sebenarnya.. tak betui pun.. kan tak pasai-pasai dapat saham pree..

وَيۡلٌ۬ لِّڪُلِّ هُمَزَةٍ۬ لُّمَزَةٍ
Kecelakaan bagi tiap-tiap pengeji dan pencaci

dan kepada penulis surat kobar.. ingatlah..khutbah baginda Rasulullah saw pada 9hb Zulhijjah Tahun 10 Hijrah di Lembah Uranah, Gunung Arafah

Ingatlah,bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan.Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

So, nak tulis.. pikir dalam-dalam.. adakah layak, sesuai ditulis artikel berkenaan. Dapatkan nasihat golongan alim ulama agar rezeki yang kita peroleh dari penulisan kita tuh mendapat keberkataan dan halal disisi Allah swt.

Sebab banyak dah kes.. akibat gossip dan hanya "agak-agak" telah menyebabkan rumah tangga orang lain runtuh. Janganlah biarkan diri anda sebagai pencetus kepada pergolakkan hal rumah tangga orang. Banyak citer lain leh lapor. Okeh?

Jumpe dalam Next post. Ilal Liqa..

kumpulan artikel , |
2 Responses
  1. samdaddycool Says:

    Surat kabo senang cari makan publish cerita macam tu... demand pun tinggi. Orang kita lebih suka gossip daripada realiti.


  2. Author Says:

    Tulah.. lebih sukakan kuah dari nasi.


Catat Ulasan