Assalamualaikum.. wbt. Apa khabar sahabat2 dsantai.. harap2 tu sihatlah yer.. maaflah lewat posting topik baru.. ana sekarang berada di kelantan. 1 Haribulan InsyaAllah ana akan berada di alor setar.. kemudian ke kamunting kemudian ke Lumut kemudian kembali ke kamunting. berape banyak kemudian dah! heh?. Jadual penuh la sket. Oklah.. kali ni ana nak kongsi satu lagi modul motivasi. Modul ini dinamakan cermin diri. Modul cemin diri ni ada dua iaitu cermin diri v 0.1 dan V 0.2.. hehe mcm software la plak bunyinyer.

Seperti biasa modul ni juga merupakan antara koleksi modul muhasabah diri yang ana rekakan khas untuk Kelab Rakan Muda Masjid, Politeknik Johor Bahru (krmmpjb) ketika ana bertindak sebagai Penasihat.. Modul ni sesuai digunakan untuk muhasabah diri dalam satu2 organisasi, persatuan, kelab, asrama, geng rumah sewa, kumpulan usrah dan sebagainya yang mana mereka saling kenal-mengenali dengan rapat. ok.. ape2 hal meh kite tengok dulu modul ni.. dan sila komen pasal modul ni..mungkin dengan komen anda dapat improvekan modul menjadi lebih baik siapa tahu? Untuk kali ni versi 0.1 dulu yerk.. next time baru versi 0.2 yeh?

Modul: Cermin diri V 0.1
Masa: 1 Jam 15 Minit
Peralatan: Kertas modul, Pen 1jenis warna shj, kotak

Penyediaan Modul:

1. Sekeping kertas A4 di lipat kepada 3 bahagian. bahagian yang paling atas di tulis Kebaikan, bahagian yang tengah di tulis Keburukan dan bahagian bawah sekali di tulis Cadangan.

2. Di bahagian atas sebelah kanan dituliskan nama seorang peserta.

3. Ulangi langkah 1-2 untuk peserta yang berikutnya sehingga cukup sebanyak bilangan peserta.

Pusingan 1
1. Setiap peserta di minta berada di dalam bulatan.
2. Peserta akan diedarkan dengan kertas modul.
3. Peserta di minta menulis mengenai kebaikan si perserta yang namanya tertulis di kertas tersebut.
4. Setelah itu kertas itu di lipat dan di masukkan ke dalam semula.

Pusingan 2
1. Kertas modul di keluarkan dan diedarkan semula kepada semua peserta.
2. Peserta di minta menulis mengenai keburukan si peserta yang namanya tertulis di kertas tersebut.
3. Kertas modul di kumpulkan semula.

Pusingan 3.
1. Kertas modul di keluarkan dan diedarkan semula kepada peserta
2. Peserta di minta menulis cadangan kepada keburukan si peserta yang namanya tertulis di kertas tersebut.
3. Kertas modul di kumpulkan semula.

Peserta seterusnya akan di kumpulkan. Kemudian ketua fasi atau moderator akan membacakan modul tersebut (seperti di bicarakan di mahkamah).

Ok peserta pertama, di minta berdiri di kandang perbicaraan; si polanah binti si polan. Menurut modul ni.. rakan anda telah menulis bahawasanya awak ni seorang yang pemurah, selalu belanja kawan-kawan, lawa dan happy go lucky.. adakah anda mengaku...

errr.. malu ah.. jawab si polanah binti si polan sambil tersipu-sipu malu.
aih.. ni mahkamah.. xde malu-malu.. adakah anda mengaku? tegas ketua fasi selaku hakim.
err.. dah orang kata mcm tu.. yer lah kot?
ish... mengaku ke tak? Hakim inginkan kepastian
Ye saya mengaku. jawab peserta sedikit menunduk

Baik.. pertuduhan kedua, bahawasanya kamu si polanah binti si polan seorang yang bermulut lezer, suka cakap lepas,... adakah anda mengaku?

Haa? err.. mane ade...
aik.. kalau takde.. takkan orang nak tulis seperti dalam kertas ni?
err.. tak saya tak mengaku...saya tak pernah pon lezer orang, xde pon cakap lepas.. mane ade.. saya tak mengaku..

Baiklah.. bagi membuktikan bahawa pertuduhan ini benar atau salah, semua saksi (peserta-peserta) di minta menulis di dalam kertas kecil yang telah di edarkan sama ada
sama ada menyokong atau menolak pertuduhan.. 60 saat diberikan.

para saksi pon menulis kesaksian mereka dan di masukkan ke dalam kotak. Pembantu hakim (fasilitator) kemudian mengira jumlah undi menyokong pertuduhan dan jumlah yang menolak.

setelah para saksi membuang undi, di dapati 90% menyokong pertuduhan bahawasanya pertuduhan itu benar manakala 10% mengatakan bahawa pertuduhan tidak benar. Oleh yang demikian bahawasanya mahkamah memutuskan pertuduhan adalah benar.

hum.. kalau begitu... saya mengakulah tuan Hakim.. actually (dengan izin) saya dah try ubah.. tapi tak boleh.. dah memang sifat semula jadi saya kot suka lezer orang. entahlah tak peraksan.

Setelah penilitian di buat, Para juri telah mencadangkan kepada anda bagi mengikis sifat anda yang suka cakap lepas dan suka lezer orang seperti berikut:

1. Anda seharusnya sedar akan perbuatan anda dan bertaubat dari sikap suka melezer dan cakap lepas.
2. Setiap kali nak bercakap seharusnya anda firkir 2-3 kali sebelum bercakap kerana cakap sebelum berfikir panjang alamat seseorang itu bodoh atau jahil.
3. Cuba mengambarkan anda sebagai pendengar atau penerima apa yang telah anda ucapkan itu, sekiranya anda sendiri pon terasa hati apatahkan lagi orang lain.
4. Banyakkan berzikir dan berpuasa... berzikir dan berpuasa menghindari diri daripada cakap sesuatu yang tidak berfaedah yang mungkin akan mengundang masalah.
5. Sebelum bercakap setkan dalam otak anda bahawasanya semua pendengar berhati lembut, mudah terguris, mudah terasa dengan kata-kata anda, oleh yang demikian anda lebih berhati dalam berbicara.
6. Belajar menghormati orang.. apabila kita menghormati seseorang kita akan menjaga tutur kata kita ketika berbicara dengan mereka.. hormati mereka kerana mereka lebih tua walaupun tua beberapa hari dari anda, atau lebih senior, atau lebih bijak, atau lebih banyak pahala dari anda, atau lebih kurang dosa dari anda, atau lebih beriman, atau lebih bertakwa, atau lebih kuat beribadah daripada anda. Cari kelebihan pada diri setiap orang.. jadi anda akan mula belajar mengawal tutur kata dengan orang yang anda hormati.
7. Baca membaca kisah-kisah, hadith, riwayat mengenai dosa mulut, fitnah lisan dan sebagainya.
8. Banyak bergaul dengan orang yang bijak dan alim daripada anda.. oleh yang demikian.. anda akan mula banyak mendengar dari berkata-kata kerana tidak banyak perkara yang nak diceritakan kepada orang yang bijak dan alim melainkan mendengar.
9. Setkan dalam minda, tulis tampal di dinding, meja studi, almari dan sebagainya bahawasanya anda akan menjadi seorang yang lebih baik dari sekarang. Anda akan ubah segala perangai buruk anda.
10. Cari rakan-rakan yang boleh menasihati anda dan anda mendengar nasihat rakan anda itu.

Semoga dengan cadangan oleh juri ini dapat anda laksanakan dan menjadikan anda Muslimah yang solehah, InsyaAllah.

Perbicaraan di tangguhkan, damMm!!

Catatan:
+Ulasan hakim jangan lama-lama sangat.. nanti tak cukup masa.. 3 kebaikan, 3 keburukan dan 3 cadangan sudah memadai... unless peserta sikit.. tapi masa banyak.
+Pastikan bagi setiap pusingan peserta tak dapat kertas yang tertulis namanya sendiri. dan bagi setiap pusingan hanya 1 kali jerk boleh dia tulis pasal peserta tersebut. kalau dah tulis kebaikan...so keburukan dan cadangan xleh le dia tulis.. begitu jugak sebaliknyer.. ada paham?
+ Masa nak kritik atau membuat undian kene la secara jujur... jangan tulis yang bukan-bukan, yang melibatkan hal peribadi sangat.. dan jangan lebih-lebih... sekadarnya saja.. moga-moga dengan tulisan kita tuh boleh memberi sedikit kesan positif.. bukan lagi tambah mudarat.
+ Mase kita tulis kat kertas tuh.. jangan la bagi si peserta yang menjadi bahan nilaian kita nih tahu yang kita tulis pasal die.. kang kecik ati pulakkk..

Selamat mencuba
Kalau tak faham or ada cadangan tulis kat bahagian komen..
kumpulan artikel , |
8 Responses
  1. mergeem Says:

    modul yg menarik...^^



  2. wardahizzatie Says:

    syukrulillah..modul yg menarik utk dilaksanakan.


  3. terima kasih wardahizzatie.. kalau ada sahabat2 dsantai nak kongsi modul ngan ana pon bleh jugak... sharing is caring..

    Kalau ada yang berminat... leh hantar ke dakwahsantai@gmail.com


  4. KyraDiy :-) Says:

    assalamua'laikum..
    modul "Cermin Diri" nie rasanye saya pernah buat dengan para peserta saya. tapi tak lah sama, just konsep yang disamakan. tetapi yang ustaz dok buat nie bagi saya amat menggagumkan. kalau bolah saya mohon jasa baik dari ustaz attachkan full version utk modul nie.. saya nak try, mane tau kot2 semakin menarik... kalau ustaz ikhlas bolehlah attach kat email saya di alamat diy_kanebest@netzero.net


  5. Assalamualaikum kyradiy;

    Saya telah sendkan modul ni ke alamat email anda.. Jazakallah kerana sudi singgah!..

    Regards,


  6. Tanpa Nama Says:

    saya nak jugak modul ni
    aliftayaha_1881@yahoo.com


  7. boleh x tolong email kan sy modul ini . terima kasih..amat diperlukan..

    kerulanuar@ymail.com


Catat Ulasan