Assalamualaikum. Apa khabar sahabat2 dsantai. Harap2 tu sihatlah ye.. Apa2 pon sebelum terlupa, ana nak ucapkan selamat menyambut nisfu syaaban. Wah tinggal berapa hari lagi nak sambut ramadhan ye.. dah bertambah bersemangat nih..

Sekarang nih ada di Kelantan. Sepanjang cuti ni, dan InsyaAllah lepas cuti ana akan kembali ke Perak. Ingat petang nih nak ke KB Mall kejap. Nak gi beli buah kurma dengan air zam-zam kengkawan order. Pastu nak gi kedai spek mata. Spek mata ana dah longgar, nak peketat pastu nak survey bingkai baru.. Nak buat spare incase spek dok ada ni jahanam.

Bagi orang2 yang rabun mcm ana nih.. spek mata antara barang yang penting dalam hidup. Kalau xde spek.. mak aih.. pening kepala. Nak buat kerja apa pon tak jadi. Kekadang bila misplace spek mata tuh… mula lah melilau cari.. macam si buta cari tongkat. Cari punya cari.. sekali prak! Terpijak! Ha.. jumpa pun!

Dulu masa sekolah. Suke sangat tengok orang pakai spek mata. Nampak educated lah.. Nampak comei lah.. macholah.. la nih dah pakai baru tau.. beta seksanya pakai spek mata. Spek mata nih nak kena jaga elok2. kalau jahanam.. jenuh.. xnampak. Pastu kalau xpakai spek mata masa buat keje bleh kena migraine. Dah tu bila drive time malam.. nak-nak pulak hujan… adeh.. jenuh sakit mata.. silau… kene pulak yg kete datang dari depan tu pakai lampu putih.. fuhhh! Ade sesetengah tu plak lupa nak rendahkan lambu bile berselisih ngan kita.. fullamak! Nak terjojol bijik mata.. nak jerk jentik lampu kete tuh… Keluar kete… berkabus jerk spek. Huhu… rupa2nya pakai spek mata nih xlah semacho yang disangka kan!

Jadi kepada mereka yang xpakai spek mata.. xpayah la nak cuba-cuba nak pakai spek mata sekiranya anda bukan dari golongan rabun! Pakai spek mata bukanlah semacho yang anda sangkakan.. Hargailah mata anda… sebut pasai mata nih.. ana teringat lagu lama-lama

Dari kerana mata,
Yang mempunyai kuasa,
Oh… aku tergoda
Aku tergoda terkechiwa,
Dari kerana mata….

Lagu sape tah? Tak ingat. Cumanya apa yang dikatakan dalam lagu tu memang benar. Mata ni sebenarnya mempunyai kuasa magnet yang kuat. Nak-nak pulak tengok yang bende salah/haram..

“Ala ustaz, pandangan kali pertama rezeki”
"Uih.. banyak la rezeki enta! Pandangan kali pertama tuh hanya sekadar melepaskan enta dari berdosa."

Terdapat beberapa ayat al-quran dan hadith berkaitan dengan suruh jaga pandangan nih..

Allah swt berfirman di dalam Al-Quran

قُل لِّلۡمُؤۡمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِمۡ وَيَحۡفَظُواْ فُرُوجَهُمۡ‌ۚ ذَٲلِكَ أَزۡكَىٰ لَهُمۡ‌ۗ إِنَّ ٱللَّهَ خَبِيرُۢ بِمَا يَصۡنَعُونَ

Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram)dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan. (Surah An-Nur, Ayat: 30)

Di dalam ayat nih.. Allah swt memerintahkan setiap orang lelaki beriman supaya menyekat pandangan mereka daripada dok tengok benda-benda haram. Ini bersesuaian dengan fitrah lelaki yang mudah terpandang.

Eh bang.. jarangnya kain perempuan tuh… Ujar salmiah kepada Halim

Err… ? kelu lidah Halim sambil memandang kearah wanita yang dimaksudkan isterinya.

Dengan pantas jari isterinya singgah di peha Halim. Eh. Abang nih gatal lah.. tengok perempuan pakai seksi!

Adoi! Ape pulak? Halim terpinga-pinga dengan perbuatan isterinya.. Dah awak sebut, saya tengok la.

Ala.. abang tuh memang gatal.. pantang perempuan seksi!

pulak? Jawab halim sambil menggaru-garu pelipisnya yang tak gatal.

p/s kalau akak2 dah tengok bende2 mcm tu.. diam-diam jer lah.. janganla kasi tau ngan cik abang.. nih nak citer jugak.... pastu dia tengok... dah marah pulakk? isk!

Hal menahan pandangan ini bukan sahaja pada lelaki ye. Perempuan pon same ye! bahkan lebih daripada itu.. Jangan wat tak tahu.. Sambung baca Surah tadi pada ayat yang ke 31 pulak.

وَقُل لِّلۡمُؤۡمِنَـٰتِ يَغۡضُضۡنَ مِنۡ أَبۡصَـٰرِهِنَّ وَيَحۡفَظۡنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنۡهَا‌ۖ وَلۡيَضۡرِبۡنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِہِنَّ‌ۖ وَلَا يُبۡدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوۡ ءَابَآٮِٕهِنَّ أَوۡ ءَابَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوۡ أَبۡنَآٮِٕهِنَّ أَوۡ أَبۡنَآءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوۡ إِخۡوَٲنِهِنَّ أَوۡ بَنِىٓ إِخۡوَٲنِهِنَّ أَوۡ بَنِىٓ أَخَوَٲتِهِنَّ أَوۡ نِسَآٮِٕهِنَّ أَوۡ مَا مَلَكَتۡ أَيۡمَـٰنُهُنَّ أَوِ ٱلتَّـٰبِعِينَ غَيۡرِ أُوْلِى ٱلۡإِرۡبَةِ مِنَ ٱلرِّجَالِ أَوِ ٱلطِّفۡلِ ٱلَّذِينَ لَمۡ يَظۡهَرُواْ عَلَىٰ عَوۡرَٲتِ ٱلنِّسَآءِ‌ۖ وَلَا يَضۡرِبۡنَ بِأَرۡجُلِهِنَّ لِيُعۡلَمَ مَا يُخۡفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ‌ۚ وَتُوبُوٓاْ إِلَى ٱللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ لَعَلَّكُمۡ تُفۡلِحُونَ

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.

Ha... tu dia.. rasanya tak perlu ulas.. sekali baca pon dah boleh paham. Tapi ada jugak yang bertanya.

Ustaz, pasai pa ayat mengenai menahan pandangan bagi perempuan ia di ulas lebih detail berbanding lelaki?

Wallahualam... Cumanya ada ulama mengatakan bahawasanya perempuan ni, tubuh badannya, pergerakkannya, hiasannya, bauannya dan apa sahaja mengenainya mempunyai daya tarikan yang sangat kuat. Oleh yang demikian, ayat berikut memperjelaskan kepada kaum hawa agar mereka memelihara batas2 yang telah ditetapkan supaya mereka menjadi manusia yang berjaya di sisi Allah.


p/s daripada ayat ni, kita nampak bahawasanya Islam menitikberatkan akan maruah kaum wanita agar mereka menjadi manusia yang mulia. Bahkan ada ayat yang dinamakan wanita (An-Nisa') surah lelaki (ar-rijal) xde! so xmasuk akal sekiranya ada sesetengah orang mendakwa Islam diskriminasi terhadap wanita!

Sahabat2 dsantai sekelian,

Adalah tidak keterlaluan sekiranya kita mengatakan Mata antara punca perlakuan maksiat. Jarang kita dengar orang buta merogol atau mangsa rogol adalah daripada mereka yang menutup aurat dengan sempurna.

"Eh orang pakai tudung ada pa yang kene rogol!"
Lah? kan ana kata yang menutup aurat dengan sempurna. Kalau sekadar bertudung tapi pakaiannya Pergh! tak ingat! tak dikira sebagai menutup aurat dengan sempurna!"
"owh?"

Nabi Muhammad saw, Nabi yang dikasihi dan dicintai pernah bersabda;

“Sesungguhnya pandangan mata itu adalah salah satu panahan (panahan Iblis) yang amat berbahaya. Sesiapa yang menundukkan pandangan matanya kerana takutkan Allah, nescaya Allah akan mengisi hatinya kemanisan iman.” – (Riwayat Tabrani)

Daripada hadith nih, jelas mengatakan bahawa pandangan mata nih adalah panahan Iblis yang amat berbahaya. Oleh yang demikian, hendaklah kita jaga elok2 kedua bijik mata yang Allah kurniakan kepada kita nih agar tidak di sasarkan kepada benda2 yang tidak Hak baginya. Antaranya,

menatap (dengan perasaan) gambar2 awek/pak we di dalam friendster, myspace, blog dan sebagainya.

menonton video2 yang "mengarut" di dalam youtube, google video dan sebagainya.

Menonton Sukan Olympic bagi acara terjunan, angkat berat, gymrama dan sebagainya yang mana para peserta mengenakan pakaian yang bisa merosakkan Iman!

Menonton citer-citer yang xsenonoh kat TV. Citer melayu pon dah "boleh tahan" sekarang nih.. aksi ranjang, rogol, asmara... Hisss pakaian plak.. mak aihh!

p/s Janganlah bazirkan air mata anda dengan menagis disebabkan tengok citer hindustan, citer indon, citer melayu dan sebagainya. Baek simpan air mate tuh dengan menagisi dosa-dosa yang telah dilakukan, kerana mata-mata yang menagis kerana takutkan Allah, kerna inginkan keredaan Allah, kerana keinsafan nescaya tidak akan disambar api neraka!

Gunakanlah mata ni untuk menatap keindahan Bumi, alam semesta yang dijadikan Allah seraya berzikir, bertahmid memujiNya. Jadikan mata sebagai sumber perolehan pahala bukannya mata sebagai saluran penyumbang utama dosa, kerana bukan atas itu tujuannya di cipta. Jadikanlah apa yang dipandang itu mengingatkan kita kepada Allah swt! serta Rasul tercinta.

ٱلَّذِينَ يَذۡكُرُونَ ٱللَّهَ قِيَـٰمً۬ا وَقُعُودً۬ا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمۡ وَيَتَفَڪَّرُونَ فِى خَلۡقِ ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ رَبَّنَا مَا خَلَقۡتَ هَـٰذَا بَـٰطِلاً۬ سُبۡحَـٰنَكَ فَقِنَا عَذَابَ ٱلنَّارِ

(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka.

Patutnya;

Tengok banggunan pencakar langit- Subhanallah, hebatnya Allah yang menciptakan akal manusia sehingga berupaya mencipta banggunan setinggi ini.

Tengok Kereta mewah- Subhanallah, Pemurahnya Allah yang menjadikan manusia ini kaya sehingga mampu memiliki kereta semewah ini.

Kan elok?


Wallahualam.
...................................................................................

Jom Join RakanUsrah.Com
kumpulan artikel , |
0 Responses

Catat Ulasan