Assalamualaikum..

Kali ni ada nak sebut pasal msg2 yg selalu diforwardkan dalam friendster..
Sebenarnya dalam xsedar forwrd2 msg ni ada implikasi buruk dia. khususnya bila dalam msg tersebut terdapat "ugutan2" yg menyerupai surat berantai yg pernah
popular pada tahun 1993. Secara jelasnya surat berantai ini hukumnya haram lagi
berdosa.

Begitu jugak dengan "tazkirah2" yg kalau kita kaji balik sebenarnya bukanlah tazkirah. tetapi satu artikel yg kadang2 bleh merosakkan akhidah dan iktiqad kita.
Sepatutnya tazkirah2 seperti ini dikaji terlebih dahulu sebelum di foward.

berikut msg yg ana terima dan ana buat komen sedikt mengenai apa yg dihantar.

> > > > > kalau anda
> > > > > fikir anda masih islam...bacalah
> > > > > Kalau anda pikir anda masih islam
> > > > > bacalah...kalau
> > > > > tidak......Allah saja yang
tahu...

KOMEN ANA: Petikan di atas, berunsur2 ugutan.. perkataan "kalau tidak... " melambangkan "natijah sesuatu tindakan".

"Hanya Allah yg tahu" di istilahkan sebagai ayat penyamaran.

Artikel ini seolah2 menghukum mereka yg tidak membaca artikel ini boleh diragui keislamannya. adakah hanya tidak membaca artikel ini, seseorang itu boleh diragui keislamannya? eh jangan sembarangan. Bila kita meragui keislaman seseorang, bermakna kita meragui akhidahnya. Jangan main2.

3 Perkara yg walaupon "main2 "tetap dikira sebagai sah ialah:

1. Tuduhan Kafir.

apabila kita menuduh seseorang itu kafir, maka salah satu dari dua perkara akan berlaku, iaitu sama ada tertuduh itu menjadi kafir atau yg menuduh itu akan menjadi kafir.

2. Memerdekakan hamba.

zaman la dah xder hamba. Tapi zaman dulu ada la. So dalam bab merdekakan hamba xleh main2. bila di sebut seseorang hamba itu merdeka, maka merdekalah ia.

3. Talak / cerai

Ni pon xleh main2.. bila sebut "aku ceraikan kau" atau perkataan2 seumpamanya jerk, xkira la gurau ker, saje2 main ke.. maka jatuhlah talak keatas dia.

> > > >Bayangkan benda ini berlaku pada anda..... Suatu
> > > > hari pada masa
> > > > Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebih
> > > > kurang
> > > > 1,000 jemaah...
> > > > tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi
> > > > seluruh tubuhnyer dgn
> > > > pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji
> > > > mata and
> > > > membawa mesin
> > > > gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik "
> > > > "Sesiapa yang sanggup
> > > > MATI
> > > > kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"
> > > > Selepas
> > > > mendengar amaran
> > > > lelaki
> > > > itu maka segeralah bertempiaran lari para
> > > > jemaah
> > > > itu
> > > > utk
> > > > menyelamatkan
> > > > diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya
> > > > tinggal lebih
> > > > kurang
> > > > 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat
> > > > masing-masing termasuk
> > > > Pak
> > > > Iman tu... Lelaki yang bertempik tadi segera
> > > > membuka
> > > > tutup mukanya
> > > > lalu
> > > > melihat ke arah Pak Imam sambil berkata: "Ok
> > > > Pak
> > > > Iman, saya dah
> > > > halau
> > > > SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah Pak
> > > > Iman
> > > > mulakan sembahyang
> > > > Jumaat"....

KOMEN ANA: syarat solat jumaat mestilah berjemaah dengan sekurang2nya 40 orang yg tinggal tetap dikawasan itu. Aih? mcm mana nak solat jumaat kalau syarat xcukup? 20 org jerk yg tinggal. xtau la ada firqah yg membolehkan solat jumaat 20 orang.

Lalu kedua lelaki tersebut berpaling
> > > > dan
> > > > meninggalkan

KOMEN ANA: lah? meninggalkan jemaah? xsolat sekali ker?

-------------------------
Begitu jugak dengan msg2 foward yg ana terima yg berbunyi : Fowardkan kepada 3 orang, dan anda nantikan keajaiban yg berlaku pada malam ini.

Atau yg berbentuk ugutan. fowardkan kepada 10 orang, kalau xfoward akan ditimpa musibah.

So kesimpulannya.Jangan sampai asalnya nak cari pahala, tapi pi tempah dosa percuma. Baca dulu betul2. paham elok2. then tanya yg lebih tahu, sebelum kita ambil sesuatu tindakan. Islam bukan agama main2 or agama Lawak jenaka.

Wallahualam.
kumpulan artikel |
4 Responses
  1. *pu_jie* Says:

    emmmm begitula yang berlaku pada masa sekarang nie.. ana juga dapat satu mel foward dalam tu tertulis kalimah syahadah secara terbalik..dan katanya fowardkan kepada 10 orang insyaAllah akan dapat satu keajaiban.emel tu tajuknya rezeki yang datang tanpa diduga kalau tak silap.n ana dah nasihatkan kepada pengirimnya..


  2. - Says:

    Tu la.. kekadang derang buat kerana kejahilan mereka.. jadi kepada kita yang ada ilmu yang Allah pinjamkan nie.. kene bagi kesedaran kepada mereka.. Sesetengah daripada email foward ni di reka oleh musuh islam untuk mengelirukan umat islam dan merosakkan akhidah umah islam.


  3. nsdahlia Says:

    assalamualikum..
    ni nak mintak izin menge'cut' n menge'paste'kan artikel ni. nak anta kat org yg slalu anta nsg berantai yg mcm tu. boleh?


  4. dsantai Says:

    ambil jerk yg mane2 berkenan :)


Catat Ulasan