Assalamualaikum.

Kali ni anak suka nak bincang pasal perangai orang-orang kita khususnya bab ziarah- menziarahi. Memanglah kita dianjurkan saling ziarah menziarahi.. tapi kalau xkena gaya.. pon xboleh jugak.

Selalunya masyarakat kita nowdays suka melawat rumah2 orang khususnya time2 pukui 12-1.00 tgh hari. Sedangkan seperti kita sedia maklum, waktu tu.. orang tengah sibuk memasak.

Ok lah, xpa la.. kalau sekadar melawat.. ada pulak yg siap masuk ke dapoq (tak kira lelaki, tak kira perempuan), tanya masak apa.. bau sedap la.. and then siap tawarkan diri... "kami maka tengah hari kat sini la no.."

Kadang2 kita tak perihatin.. sebab kekadang, ada diantara kawan2 kita ni.. waktu bulan tu dia xberapa nak "kaya". Masak pon cukup2.. ikut budget yang memang ketat. Kita plak bantai pi "melawat" waktu-waktu org dok siap makan tghari. (ada diantaranya xbagitau pon nak mai... tah tah dah depan rumah) dah tu siap buat rombongan anak beranak. Siap pesan.. nak makan tengah hari.. cuba bayangkan.. macam mana pening tuan rumah tu nak cari duit nak sedia makan. tak ke naya?

Ada plak sikap sesetengah orang lelaki, yg jenih suka masuk dapoq rumah orang. Tau2 saja la.. dapoq ni tempat bekerja orang perempuan. Adakalanya depa ni bekerja dalam keadaan aurat yang kurang sempurna.. panas berpeluh2.. yang si lelaki ni main semberono masuk ke dapoq... dengan alasan nak cari sudu la.. cawan la..

Dah habih makan.. bantai lepak plak.. kalau sekejap xpa la.. ni berjam-jam.. rokok dah berkotak-kotak habis.. tapi xbalik2..naik xselesa tuan rumah.. Tau saja la.. kekadang tuan rumah ada kerja nak buat.. nak mandi ka.. nak melayan family ka.. nak keluaq ka.. Kang kalau bagi tau.. nampak macam menghalau plak.

Jadi kepada mereka2 yang suka dok melawat rumah orang time2 tengahari, meh la kita renungkan ayat Allah didalam surah al-Ahzab:53

Wahai orang-orang yang beriman, jangalah kamu masuk ke rumah Nabi (menunggu makanan masak kerana hendak makan bersama), kecuali kamu di jemput untuk menghadiri jamuan, bukan dengan menunggu-nunggu masa sajiannya; tetapi apabila kamu dijemput maka masuklah (pada waktu yang ditetapkan); kemudian setelah kamu makan, maka hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk bersenang-senang dengan berbual-bual. Sesungguhnya yang demikian itu menyakiti dan menyusahkan Nabi sehingga ia merasa malu (hendak menyatakan hal itu) kepada kamu, sedang Allah tidak malu daripada menyatakan kebenaran. Dan apabila kamu meminta sesuatu yang harus di minta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik tabir. Cara yang demikian lebih suci bagi hati kamu dan hati mereka. Dan kamu tidak boleh sama sekali menyakiti Rasul Allah, dan tidak boleh berkahwin dengan ister-isterinya sesudah ia wafat, selama-lamanya. Sesungguhnya segala yang tersebut itu adalah amat besar dosanya disisi Allah.

Ayat ini diturunkan Oleh Allah bagi memberi garis panduan kepada para sahabat (ketika itu) dan seterusnya Umat Islam akan cara dan adab melawat seseorang.

So kesimpulan dia, kepada mereka yang suka pi rumah orang..:

1. Jgn melawat time2 org dok masak/makan dengan niat nak makan kat rumah orang yang kita lawat tu. Melainkan memang di jemput ke rumah makan bersama.

2. Kalau nak lawat jugak.. bagi tau kat tuan rumah.. xpayah masak.. kita bawak nasi dan lauk ke rumah dia.. atau separuh2.. tuan rumah bancuh ayaq ka masak nasik ka.. kita plak bawak lauk, kuih muih.. So xlah membebankan tuan rumah tu sangat.

3. Pesan kat suami atau anak2 lelaki.. jgn dok masuk dapoq rumah orang.. Kalau nak apa2.. bagi tau kat isteri / ibu.. suruh ibu yang ambil.. atau mintak dengan tuan rumah..

dan kepada tuan rumah.. dapoq tu boh la langsir gelap.. sebab apa.. besa la time buat keja.. terdedah sana.. terdedah sini.. so.. bila boh langsir ni xla dok bagi tengok wayang free.

4. Lepas makan.. kalau ada urusan nak bincang.. bincang bagi selesai cepat.. jangan dok mengarut2.. lepas satu cerita.. ke satu cerita... memang la kita tengok tuan rumah tu rancak dok layan kita.. tapi sebenaqnya.. dalam hati dia.. kita tak tau.. mungkin dia ada keja ker.. nak keluaq ka.. so.. set masa.. jgn lama2..

Okies?
Wallahualam
kumpulan artikel |
0 Responses

Catat Ulasan