Assalamualaikum.

Apa khabar semua? harap-harap semua sihat la no. Kalau nak ikutkan ana xnak la posting lagi topik baru. Sebab ana teramat la sibuk semenjak dua menjak ni. Tapi bagi menunaikan permintaan sahabat ana sorang nih yang mintak sambungan Karya santai, yang dah lama ana xsambung, so ana tuliskan sambungan karya tuh.

Episod 1: Aku Cintakan Kau!
Episod 2: Piramid Terbalik!
Episod 3: Babi punye pasal

Truttt.. truutt..

"samekom, aman..",
erk? Waalaikumsalam warahmatullahiwabarokatuh.
hehehehe...
ha.. pijol.. ada apa? lama xnampak ko.

hehe.. ader la... aku orait jerk.. eh aman.. aku nak mintak tolong sket.
tolong ape?
Nanti lah aku cakap kat kau. kita jumpa kat kafe kayy.
bile?
skarang ah..
erm.. bleh gak.. eh tak pun.. ko datang bilik aku.. si bidi pon ada ni ha.. bleh join kita orang pekene kopi radix ni ha..
erm.. bidi? erm.. yelah.. aku gi bilik kau. chiow.
erk?.. Assalamualaikum.
hehehe.. sori.. Waalaikumsalam.


Zabidi: sape tuh?
Aman: alah si pijol.
Zabidi: OOo... ape cer.?
Aman: xde... dia cakap nak mintak tolong..
Zabidi: erm.. tolong ape?
Aman: entahla.. dia xcakap plak..
Zabidi: hum....

Eh yang ko nampak susah hati apesal? tadi bila aku sebut nama ko kat si pijol pon.. di mengeluh.. korang ade masalah ker? Ujar Aman kehairanan.

Zabidi kelihatan mengerutkan dahinya sambil menggaru-garu pelipisnya. pipinya dipenuhi janggut tebal. Berkulit putih, berhidung mancung Sekali pandang, wajahnya seiras-iras Sheikh Habib Ali Al Jifri. Seorang yang agak lurus bendul dan kelakar.

ye ker? xderlah.. Takde ape.. kelihatan sedikit riak resah diwajah zabidi.
Betul ke? aku tengok muke kau semacam jerk, baik ko citer.. aman cuba mencungkil
ala memang la muka aku se-macam.. kalau dua macam ke, tiga macam ke... lain la.. dalih bidi dengan slumbernyer.. Aman tersegih mendengarkan jawapan zabidi.

Itulah zabidi.. seorang yang pelik. Apa jerk masalahnya tak pernah diberitahu sesiapa. Pernah suatu ketika dulu ketika di semester satu. Ketika itu duit ptptn belum masuk. Rata-rata pelajar terpaksa meminta keluarga masing-masing mengirimkan wang untuk perbelanjaan seharian. Tetapi berbeza dengan zabidi. Dengan wang yang hanya ada 50 ringgit, dia mengharungi kehidupan di kampus selama hampir 1 bulan 14 sebelum wang ptptnnya masuk. Dia berpuasa di siang hari dan malamnya hanya menjamah sebungkus meggi. Itulah rutin hidupnya sehingga wang ptptn masuk.

Bila ditanya, pasti dia menjawab dah makan, dah kenyang. Sedangkan ketika itu Allah sahaja yang tahu betapa laparnya dia. Ayahnya seorang ahli perniagaan yang berjaya, Ibunya seorang Doktor. Hidup mereka boleh dikatakan mewah. Tetapi semua itu tidak pernah mengubah dirinya yang sememangnya bersikap rendah diri. Kemana pun pergi hanya berkain pelikat dan berjubah. motor EX5 "zaman perang jepun" tulah yang menjadi kenderaannya kemana-mana. Setiap kali di tanya kenapa dia tidak hidup sepertimana orang-orang kaya yang lain. Pastinya dia akan menjawab "yang kaya Bapak aku.. Mak aku.. bukannya aku.."

Alhamdulillah.. besh gak kopi nih aman ek.. nanti ko tolong beli kan untuk aku ek?
InsyaAllah.. ko nak berapa kotak?
1 dah la.. tu pun aku rasa setahun pon aku minum xabis.
Alah... ko memang bidi.. kedekottt!
cis.. bukan kedekut la.. jimat.. membazir amalan setan!
hehehe.. bidi... bidi.. memacam la ko nih..

Tok tok tok....
semekom?
Waalaikumsalam.. masuk arr.. pintu xkunci..
amboi gelak sakan nampak?
ha.. pijol.. masuk arr.. engkau nih.. bagi salam.. main semekom semekom.. kadang-kadang aku dengar macam kau sebut telekom, celcom... ish ish ish kau nih...
hehehe.. sori ustaz.. Assalamualaikum warahmatullah hiwabarokatuh..
aik? perli aku plak.. Waalaikumsalam warahmatullahiwabarokatuh.
takder lah.. heheh.. korang sembang ape rancak sangat nih?
alah.. ni ha. si bidi kedekott.. minum kopi 1 kotak 1 tahun.. hahahaa...
erm,... ek? err.. hehehe
ha kau cakap nak mintak tolong.. tolong mender?
erm.. aku.. ish segan sebenarnyer nak mintak tolong kau.. tapi aku terdesak ni?
xde bendelah.. kalau bleh tolong aku tolong.. kalau xbleh.. aku mintak bidi tolong..
erm.. aku nak pinjam sen sket arr
Hum.. berape banyak?
9 rat.
huh? banyak tuh.. aku xde sampai banyak tuh.. setakat serat dua ada la... ko nak buat ape banyak tu?
aku.. aku ada probs sket arr..
probs aper?
hum.. ader arr.. ko nak tolong ke tak?
macam aku cakap tadi arr.. setakat serat dua bleh la aku tolong... yang selebihnyer ko kene mintak tolong orang lain aarr..

Terdapat tanda tanda resah di wajah pijol.. matanya kemerahan.. wajahnya resah berbaur sugul... seolah-olah ada sesuatu yang terlalu berat dipikulnya.

tolong arr aman.. kalau aku tak dapat duit tu hari ni.. mati arr aku. aman ko tolong arr carikan.. cukup bulan ni duit baki ptptn masuk.. aku bayar la balik.. rayu pijol
hum.. macam mane ek? bidi ko ader sen tak? soal aman pada bidi
hum.. ada la sket..
pinjamkan kat si pijol ni leh? cukup blan ni suruh di bayar balik.

Hum.. aman.. aku bukan xnak bagi pinjam.. sem lepas aku dah bagi pinjam 3 ribu.. tu pun tak bayar lagi.. tapi aku tak kisah.. cume... aku tak nak buat dose lagik
whut? 3 ribu? tak bayar? dose? mulut aman sedikit terbuka, terpinga-pinga.
yerp.. ko tanyalah si pijol.. malas lagi aku nak sebut hal lame. ujar zabidi sambil mengalihkan pandangannya kearah cermin tingkap yang menghala ke padang bola.
pijol? betul ke? ko buat ape dengan duit tu?
aku... er.. aku.. hum...
aku aper? cakap la.. aman ternanti-nanti ungkapan yang akan keluar sebagai penjelasan.
aku main...
main ape? soal aman yang semakin kehairanan.
judi.... jawab poji menunduk seolah-olah menyesali perbuatannya.
Whut?? judi?... aman tergamam dengan jawapan yang diberikan pijol
sorri aman...
pijol... xperlu minta maaf dengan aku pijol.. kau xde buat salah ngan aku.. tapi dengan Allah pijol.. kau pun tahu judi haram kan pijol? then kenape kau main jugak?
hum... entah la aman.. aku pun xtahu kenapa aku main judi.. aku menyesal sangat.. sekarang ni along plak.. tengah cari aku..
along mane?
along ceti haram..
huh?
aman ko kene tolong aku.. kalau aku tak bayar hari ni jugak sebelum pukul 12 malam.. derang nak bunuh aku.. hari tu derang dah pecahkan rumah aku..derang tinggalkan nota nak bunuh aku.. tolong aku aman.. please... rayu pijol sehingga seolah-olah hampir menyembah meminta belas kasihan..

pijol,..aku....

Bersambung

Sori ye... ana mengantuk sesangat dah nih.. penat.. dah 2-3 hari tak cukup tido.. so nak tahu apa nasib si pijol dan ape kene mengene dengan tajuk episod kali ni? .. tungguuuu.. jumpa dalam sambungan episod babi punye pasal.

Assalamualaikum, Ilal liqa wa maasalamah

kumpulan artikel |
0 Responses

Catat Ulasan