Assalamualaikum... Ape khabar sahabat-sahabat dsantai. Posting kali ni just ana nak ucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru-guru dimana jua anda berada. Moga Allah merahmati kalian. Dan dibawah ni plak adalah skrip pentomin bagi sambutan hari guru. Sekiranya ada di antara sahabat-sahabat merancang untuk membuat pentomin pendek mengenai Guru... ana rasa pentomin kat bawah ni mungkin sesuai.. Tapi kalau sekolah rendah tak tau la boleh paham ke tak? sebab aras pemikiran dia agak tinggi. Kalau sekolah menengah or kolej/Uni mungkin sesuai. Citer ni citer original idea Dsantai. So standard dia pon pepaham jerlah.. Klik pada butang download untuk download die punye sound effect dan dan draf pergerakkan pentomin.

Anyhow.. sekiranya anda ada idea nak tambah dalam pentomin ni.. or tak faham pasal pentomin nih.. boleh tulis di ruang komen. Jazakallah.

Cerita
Cerita ni pasal seorang guru yang mati dilempang. dia dilempang oleh bapak seorang anak murid. Bapak anak murid tu lempang cikgu tu (cikgu aminah) sebab bapak dia diberitahu oleh anaknya bahawa anak dia kene lempang dengan cikgu aminah 10 kali sampai lebam, padahal muka anak dia lebam di sebabkan anak dia bergaduh ngan kawan-kawan dia. Akibatnya cikgu tu koma pastu mati. Anak murid tu menyesal sebab telah "mengkambing hitamkan" cikgu dia. Ketika tengah menguruskan mayat cikgu tu... tiba-tiba mai seorang pengawal 1 yang marah depa.. sebab bising dan tak tidor... dia pon betuikan signboard Hospital sakit jiwa... rupa-rupanya semua yang berlaku tu hanyalah lakonan pesakit-pesakit hospital sakit jiwa... ketika sedang pengawal 1 mengarahkan pesakit2 tu kemas balik tempat tidok.. mai lagi seorang pengawal 2... yang turut marah pengarah 1. Rupa2nya pengawal 1 jugak merupakan pesakit jiwa.. ceh!

Skrip pentomin (suara latar)

Effect: Lagu starting berita:

PEMBACA BERITA
Dunia jam 10.
Assalamualaikum,
Sari berita penting.
Seorang guru wanita koma kerana dilempang oleh dua lelaki.
Berita sepenuhnya.
Seorang guru wanita dari sekolah kebangsaan taman rambutan telah didapati koma kerana dilempang oleh dua lelaki dipercayai ibubapa kepada seorang murid tahun 6 sekolah tersebut. Kejadian ini dikatakan berpunca daripada salah faham yang telah ditimbulkan oleh murid tersebut. Murid tersebut dikatakan telah memfitnah mangsa dengan mengatakan mangsa telah menamparnya sebanyak 10 kali. Hasil siasatan mendapati, cerita bahawa murid tersebut dilempang oleh si mangsa adalah rekaan semata-mata. Ia direka semata untuk menutup cerita bahawa kecederaannya adalah disebabkan pergaduhannya dengan rakannya di sekolah. Rentetan rekaan fitnah tersebut, ibu bapa kepada murid tersebut telah melempang si mangsa kononnya sebagai membalas dendam telah menyebabkan beberapa saraf si mangsa putus dan mangsa dikatakan dalam keadaan koma tahap kritikal. orang awam yang mempunyai maklumat mengenai kejadian ini diminta menghubungi balai polis berdekatan.

Berita sukan: Pasukan Myteam telah mengalahkan pasukan bola sepak kumpulan………

++Effect: Lagu Kitaro yang diedit dengan bunyi sungai

SUARA ANAK MURID CIKGU AMINAH:

Hari ini hari guru.. semua sibuk merayakannya…
Tapi aku… guruku kini sedang berjuang antara hidup dan maut…
Ini semua salahku. Kerana nak mengelak dari ibu dan ayahku tahu yang aku terlibat dalam pergaduhan aku sanggup menfitnah Cikgu Aminah… aku tak sangka nak jadi macam nih… aku menyesal sangat… Cikgu aminah bersusah payah mendidik aku… tapi… aku tidak pernah hargai.. aku masih teringat akan bisikan cikgu aminah membacakan puisi karya usman awang….

++ACTION
watak dalam puisi keluar ke tengah pentas

Jika hari ini seorang perdana menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang raja menaiki takhta,
Jika hari ini presiden sebuah negara,
Jika hari ini seorang ulama yang mulia,
Jika hari ini seorang peguam menang bicara,
Jika hari ini seorang penulis terkemuka,
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa..
Dengan lembut sabarnya,
Mengajar tulis-baca.

Babak 2

++ ACTION
Cikgu aminah berjalan di tengah pentas. Datang sepasang ibu bapa. Marah.. tengking… lempang… cikgu aminah jatuh…

++ Effect: Bunyi ambulan
Orang ramai papah cikgu aminah keluar.

++ACTION:
doktor keluar dan kekatil. Buat kejutan elektrik… geleng kepala dan tutup mayat cikgu aminah dengan kain putih.

SUARA ANAK MURID CIKGU AMINAH

++Effect: Lagu Kau sahabat kaulah Teman (Hijjaz) minus one.
Cikgu aminah….. maafkan saya cikgu….. kerana ingin menyelamatkan diri… saya telah memfitnah cikgu.. saya telah menjadi anak murid derhaka. Maafkan saya cikgu…

++ACTION
orang kampung siap nak kebumikan mayat cikgu aminah. Tiba tiba… masuk seorang pengawal 1 menjerit memarahi kerana bising!. Pengawal suruh semua pergi tidur… semua bertempiaran lari meninggalkan mayat… pi ambil bantai dan tilam.. then tido.. pengawal 1 membebel2 .. membetulkan signboard “WAD 12- WAD PESAKIT MENTAL”

Masuk pengawal 2 memarahi pengawal 1 kerana menyamar jadi pengawal sedangkan pengawal 1 juga merupakan pesakit mental wad 12. pengawal 2 menerangkan keadaan sebenar.

Tamat.

Semua pelakon berdiri dan menyayikan lagu Guru Malaysia (Sekiranya bersesuaian)
++Effect Lagu guru Malaysia minus one

Muat turun Lagu Guru Malaysia minus one

Lagu Tema Hari Guru 2008: Guru Cemerlang, Negara Terbilang

Lirik;
Guru cemerlang mengasih dan menyayang
Mendidik anak bangsa seikhlas jiwa
Gigih terus bakti hidup penuh berbudi
Maruah profesional disanjung tinggi

Chorus:

Guru berjasa berkhidmat dengan setia
Menjulang nama bangsa di mata dunia
Hebat tidak bermegah waja dan berkarisma
Realisasi visi dan sejati

Guru cemerlang Negara terbilang
Keunggulan dan pendidikan di mata bangsa
Guru cemerlang Negara terbilang
Kesejahteraan Malaysia berkibaran

Lagu & Lirik : Rosli Ahmad, BTP


Perutusan Hari Guru 2008 boleh didapati
kumpulan artikel |
4 Responses
  1. Tanpa Nama Says:

    salam perkenlan. Aburushd

    http://riquelme-penawarhati.blogspot.com/


  2. Author Says:

    Waalaikumsalam.. salam perkenalan aburushd.


  3. haziqah d'luvers.. Says:

    selain dari ni dew x???..


  4. aida Says:

    Salam perkenalan.boleh x nak mintak izin nk guna skrip ni??


Catat Ulasan